JAK SPRAWIĆ ABY FIRMA WYSYŁAŁA ZROZUMIAŁY I ZAUWAŻALNY PRZEKAZ?
Tożsamość, główny komunikat, strategia, myśl przewodnia, plan marketingowy, opowieść czy ekspresja marki – wiele nazw, jeden cel. Sprawić aby komunikować się spójnym głosem. Prostym, zrozumiałym, zauważalnym i przekonującym klienta.

Tożsamość firmy najczęściej zaczyna się od projektu logo. Już przy projektowaniu logo analizujesz konkurencję, grupę docelową, makro i mikro otoczenie firmy. Zaczynasz zastanawiać się jak powinna być odbierana Twoja firma, do jakiej grupy docelowej jest adresowana i jakie ma wywoływać emocje.
Logo jest twarzą marki, a elementy towarzyszące takie jak strona internetowa, salon sprzedaży, czy wszelkie materiały marketingowe jej garderobą. Nawet dobrze wyglądające logo w „garniturze” z przed dekady nie sprawi że będzie budziło zaufanie.

Nazwy i symbole to wycinek tożsamości i ogólnego wizerunku organizacji. Aby klient pokochał Twoją markę, utożsamił się z nią, wszedł z nią w relację i zaangażował się w jej świat Twoja firma powinna wysyłać jeden spójny, zrozumiały i atrakcyjny komunikat. Aby to osiągnąć pomocne jest wykreowanie stylu i dobranie tematów.[1]
[1] Bernd Schmitt, Alex Simonson, “Estetyka w marketingu”, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły biznesu, 1997, s. 38-44.
TOŻSAMOŚĆ FIRMY?



CO TO JEST TOŻSAMOŚĆ FIRMY?
Tożsamość to przede wszystkim elementy wizualne, takie jak znak firmy, druki firmowe, materiały reklamowe, znakowanie odzieży, wizerunek produktu, ale także zewnętrzne i wewnętrzne szyldy, oznakowanie i wystrój zewnętrzny budynków, miejsca sprzedaży, kolorystyka, kroje pisma. [1]
[1] Bernd Schmitt, Alex Simonson, “Estetyka w marketingu”, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły biznesu, 1997, s. 38-44.
"Wszystkie elementy Twojej firmy powinny mówić jednym, zauważalnym, spójnym głosem."
DO CZEGO SŁUŻY TOŻSAMOŚĆ FIRMY?
- Zbudujesz spójny wizerunek marki na rynku.
- Odróżnisz się od konkurencji.
- Pomoże w odpowiednim odbiorze marki.
- Stworzysz pozytywne wyobrażenie
o przedsiębiorstwie oraz utrwalisz komunikat wysyłany przez markę w opinii klientów, pracowników i na obszarze działalności firmy. - Wzbudzisz zaufanie.
- Przyciągniesz uwagę.
- Pobudzisz zmysły grupy docelowej.
- Twoja marka będzie komunikować się spójnym głosem. Prostym, zrozumiałym i przekonującym klienta.
JAKIE SĄ CECHY DOBREJ TOŻSAMOŚCI?
- Będzie służyć przez wiele lat.
- Odpowiada specyfice firmy.
- Pomoże zachować jednolitość i spójność.
- Będzie oryginalna i zauważalna.
- Będzie łatwa w percepcji i zapamiętaniu.
- Tożsamość firmy powinna stanowić dla jej odbiorcy dodatkową wartość, zaspokajać jego potrzeby i pasować do jego stylu życia.
- Da zbiór bardzo konkretnych wzorców i reguł, które pomogą zwiększyć efektywności.
- Powinna określić ton głosu, sposób komunikacji marki i styl prezentacji graficznej.

"Strategia pozwala komunikować się spójnym głosem. Prostym, zrozumiałym i przekonującym klienta."
TOŻSAMOŚĆ ZASPAKAJA POTRZEBY ODBIORCY
Ograniczone korzyści i atrybuty anonimowych produktów nie satysfakcjonują już klientów. Muszą istnieć jako jego podstawa, ale być także rozszerzone o cechy fizyczne (struktury i symbole). To one wywołują przeżycia u ludzi i zaspakajają kolejną ich potrzebę którą jest doświadczenie. [1]
[1] Philip Kotler, Kevin Lane Keller; Marketing, Dom wydawniczy REBIS Sp. z o.o. Poznań 2015 s. 350.




!
KUP TERAZ
50% OFF
PROJEKTOWANIE TOŻSAMOŚCI TO PROJEKTOWANIE DOŚWIADCZEŃ
Odeszło się od projektowania krzykliwych banerów i nachalnych kolorów. Teraz należy zachwycać swoich klientów estetyką i stworzonym światem. Wyczulenie poszczególnych zmysłów człowieka jest różne, dlatego trzeba pobudzać je wszystkie. Jednak najważniejszym z nich jest wzrok. Ludzi coraz mniej interesują się przedmiotem, który jest łatwo dostępny. Za to coraz więcej pieniędzy przeznaczanych jest na doświadczenia. Warto inwestować w takie, jak chociażby estetyka, która pobudza zmysł wzroku. Nie są nią same dekoracje i usługi, to ona tworzy wartości kulturowe i jakościowe. [1]
[1] Philip Kotler, Kevin Lane Keller; Marketing, Dom wydawniczy REBIS Sp. z o.o. Poznań 2015, s. 178-182.
AKTUALNOŚĆ WYSYŁANEGO KOMUNIKATU
Wizerunek marki trzeba regularnie badać i odświeżać, ponieważ moda, potrzeby i percepcja odbiorcy się zmieniają. Coś uznawane za nowoczesne może po paru latach być uznawane za tandetne. Należy obserwować zmiany na rynkach, aktualne trendy, aby odkrywać nowe konteksty, inspiracje. Pozwoli Ci to wykorzystywać nadarzające się okazje, uchronić się przed zagrożeniami i wysyłać odbiorcom stale aktualny komunikat. [1]
[1] Philip Kotler, Kevin Lane Keller; Marketing, Dom wydawniczy REBIS Sp. z o.o. Poznań 2015, s. 73.



Przykład porównania zmian zachodzących na przestrzeni lat
w designie i relacji obiektu z otoczeniem – przebudowa Mcdonald’s w
Chicago.
ryc.1. McDonald’s rock and rol, Chicago, IL, Stany Zjednoczone, projekt z 1983r, data wykonania zdjęcia 2004r 2005 http://www.brittonmdg.com/assets/uploads/blog/2014/08/20040712rocknrollmcd.jpg, dostęp: 09.12.2018.
ryc.2. McDonald’s rock and rol, Chicago, IL, Stany Zjednoczone, projekt z 2005r
http://www.brittonmdg.com/assets/uploads/blog/2014/08/20040712rocknrollmcd.jpg, dostęp: 09.12.2018.

"Niezależnie od tego czy chcesz, czy nie, Twoja firma będzie postrzegana przez pryzmat tego jak się aktualnie prezentuje i tak zostanie zapamiętana."
Doświadczenie
JAK WPROWADZIĆ SPÓJNY I ZROZUMIAŁY KOMUNIKAT?
Aby klient pokochał Twoją markę, utożsamił się z nią, wszedł z nią w relację i zaangażował się w jej świat Twoja firma powinna wysyłać jeden spójny, zrozumiały i atrakcyjny komunikat. Aby to osiągnąć pomocne jest wykreowanie stylu i dobranie tematów.
STYL MARKI
Aby wykreować odpowiednie style, tematy, ogólne wrażenia klientów i wzbudzić w odbiorcach emocje, na których Ci zależy, należy starannie dobrać wszystkie elementy tożsamości. Estetyka elementów tożsamości marki powinna stanowić naturalną, prawdziwą, wartość dodaną do produktu. Aby to osiągnąć potrzebna jest konsekwencja we wprowadzaniu pojedynczych elementów tożsamości takich jak wizytówki, strona internetowa, uniformy czy wystrój wnętrza i zewnętrza firmy. Jaką markę chcą zobaczyć Twoi odbiorcy? – nowoczesną czy tradycyjną? – minimalistyczną czy w stylu Cluttercore?


To jakie elementy tożsamości wybierzesz wpłynie na to jaki komunikat słyszą Twoi odbiorcy.


Jednym z tematów marki mogą być amerykańskie ciasteczka.
TEMAT MARKI
Oprócz stylu, marce nadaje się określony temat, główne z nich to: Tożsamość lokalna, Natura, Idee filozoficzne i psychologiczne, Religia, polityka i historia, Sztuka, Moda i kultura masowa. Tematy odnoszą się do zawartości, znaczenia i projektu tożsamości. W celu wyrażania charakterystycznych cech firmy i jej marki. Np. w nazwie, w opisie, w opakowaniu i samym produkcie nadanie cech konkretnego obszaru np. amerykańskie ciasteczka. Tematy mają za zadanie stanowić punkt odniesienia do świadomości klientów, umożliwiają pokazanie organizacji w szerszym kontekście, oraz wyróżnienie jej pozycji.
Potrzebujesz pomocy we wzbogaceniu swojego produktu w doświadczenie?
– zapraszam na bezpłatną konsultację, a podpowiem Ci jak możesz zwiększyć wartość swojej oferty w oczach klienta.
INTELLIGENT
&
PRESTIGIOUS